7 Handige Opruimtips

interieuradvies clutter peter walshHoud jij ook zo van een opgeruimd en fris huis? Maar vind jij het lastig om dat voor elkaar te krijgen? Het is niet alleen een cliché dat een opgeruimd huis zorgt voor rust in je hoofd, het is ook gewoon waar. Maar hoe dan? Elke keer wanneer ons huis tiptop is, neem ik me voor het vanaf dan ook écht te gaan bijhouden. Gelukkig houdt mijn man dat dan altijd goed vol…  

Daarom hier 7 tips om het opruimen beter onder controle te houden.  Maareh, niet te veel schoonmaken hoor; er moet ook gewoon geleefd worden.

1. Schuif niks voor je uit. Mijn stelregel hierin is; als het in minder dan twee minuten kan, doe ik het meteen. Dus ruim boodschappen direct op waar ze horen, spoel tijdens het koken je kookgerei vast af en gooi verpakkingen onmiddellijk weg.

2. Maak een vaste routine voor huishoudelijke karweitjes. Is het nodig om iedere dag een was te doen? Hoe vaak verschoon je het beddengoed? En met welke regelmaat moet er gestofzuigd en/of gedweild worden? Wanneer je bijvoorbeeld iedere dag op dezelfde tijd een kleine klus doet, wordt het al snel gewenning.

3. Hoe hard je bed ook roept aan het einde van de dag, ruim toch eerst je kleding netjes op. Beter voor je kleding en meer ruimte voor jou. Kleine moeite wanneer je het iedere avond doet, grote moeite wanneer je de stapel steeds verder ziet groeien.

4. Geef alles een eigen plek. Kies bijvoorbeeld een mooi krat voor oud papier, een mandje voor sleutels of pennen, een brievenbakje voor je post en een aparte lade voor telefoons, tablets en alle snoeren die daarbij horen. Wanneer je niet hoeft na te denken waar je je spullen moet laten, zul je het eerder opruimen en ben je minder snel iets kwijt.

5. Breng volle vuilniszakken meteen weg, laat de ontbijtborden niet staan tot het weer tijd is om te lunchen en leeg iedere morgen je vaatwasser. Op die manier hoef je de vuile vaat niet op te stapelen in je gootsteen, vermijd je klimmen over stinkende afvalbergen en smaakt je broodje jam niet naar de kaas van die ochtend.

6. Maak een tijdschema. Niet alleen voor de komende week, maar bijvoorbeeld voor het hele seizoen of zelfs het hele jaar. Wanneer doe je wat? Wat heb je nodig? Moet de allesreiniger worden aangevuld of is het wasmiddel op? Doe iedere dag een klein karwei zoals afstoffen of het toilet schoonmaken. Je kunt grotere klussen, bijvoorbeeld het schoonmaken van de badkamer, zelfs over meerdere dagen verdelen. Wanneer is er tijd voor echt grote zaken, zoals het lappen van je ramen of het schoonmaken van de koelkast? Als het zwart op wit staat, zul je je er sneller aan houden. En ben je er juist niet telkens mee bezig in je hoofd, omdat het op papier staat.

7. Last but not least een tip van onze Aline: het is goed om te bedenken wie wat doet. Je hoeft natuurlijk niet alles alleen te doen. Wat kun je delegeren? Zijn er taken die je kinderen zelf kunnen doen? En ja, zeker in het begin doen zij het vast niet zo snel als jijzelf. En misschien gebeurt het ook wel niet zo netjes als jij zou willen. Bedenk dan dat het jou uiteindelijk tijd scheelt en dat je kinderen er zelfstandiger van worden! En weet je, vaak vinden ze het nog leuk ook!

Succes ermee! Maar denk erom: dust alleen if you must!

interieuradvies clutter peter walsh

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 1



Guido
Zo klaar ;)
20-02-17 | 20:50




Laat een bericht achter

Schrijf tien in cijfers: